Drodzy Rodzice – w obecnej sytuacji, gdzie króluje chaos i przesyt informacji warto przede wszystkim zadbać o poczucie bezpieczeństwa u dzieci.

To co ma ogromne znaczenie w budowaniu bezpieczeństwa i minimalizowaniu stresu to schematy, rutyna dnia i wzmacnianie poczucia kontroli.

Te zasady mają również zastosowanie w organizacji nauki w domu:

1. Ustalmy wspólnie z dzieckiem ogólny plan dnia, w którym zawieramy czas na naukę, zabawę i regenerację.

Pamiętajmy, że nasz mózg jest przyzwyczajony do wysiłku w porannych godzinach dlatego warto ustalić czas na naukę rano, od razu po wstaniu i po śniadaniu. Warto ustalić z dzieckiem godzinę wstawania.

Dobrze jeśli dziecko od razu wykona jakąś czynność, która daje widoczny efekt i jest zależna od niego: np. pościeli łóżko, przygotuje sobie ubranie, śniadanie itp.

Przed nauką najlepiej nie rozpraszać się grą na komputerze, oglądaniem seriali itp. – najlepiej zacząć od razu od nauki.

2. Wyznaczmy miejsce do nauki.

Dziecko powinno mieć swoje stałe miejsce, w którym się uczy, w którym ma dostęp do pomocy.

Przed rozpoczęciem nauki dziecko powinno zadbać o porządek na biurku i w miejscu wokół siebie. Utrzymywanie porządku nie tylko pomoże w skupieniu, ale sprzątanie samo w sobie redukuje stres, daje poczucie sprawczości i działania (duma i zadowolenie z tego, że tyle się wysprzątało!)

3. Ustalmy przerwy i sposoby ich wykorzystania.

Pomiędzy zadaniami warto zrobić przerwę na ruch, posiłek albo zabawę.

Dzieci w zależności od wieku w ciągu dnia mogą poświęcić czas na intensywną naukę od 2 do 4 godzin dziennie.

Jednorazowy czas koncentracji dla dzieci na zadaniu to od 20 do 30 minut.

Dobrze jest pozwolić dziecku na korzystanie z przerw wtedy, kiedy tego potrzebuje. Ważne też, by przerwy mieć mniej więcej wyznaczone w planie dnia – wtedy organizm może się do tego przygotować i wie, że np. po danej lekcji/określonym czasie już czas na „odetchnięcie” i zmianę trybu pracy.

Pozwólmy dziecku na odrobinę rozproszenia. Nie wymagajmy całkowitego skupienia w danym czasie. Dzieci w szkole mają możliwość korzystania z dobrych „rozpraszaczy” – czyli, takich które nie dekoncentrują całkowicie np.: odwracanie się, patrzenie w okno, rozmowy z kolegami, rysowanie po zeszycie. Złe rozpraszacze to gry i seriale.

Przerwy można wykorzystać na posiłki, ruch czy czynności domowe, które nie wymagają dużo czasu, np. wyrzucenie śmieci, wyjście z psem, nawet odniesienie kubka.

4. Twórzmy listę zadań.

Listę zadań można wykonać wspólnie z dzieckiem, tak żeby miała ciekawą formę graficzną i była jasna i przejrzysta.

Lista zadań na dany dzień może trochę spełniać rolę planu lekcji. Uporządkuje ona działania dziecka w wyznaczonym na naukę czasie. Dziecko będzie wiedziało co ma zrobić w danym dniu, jeśli czegoś nie zrobi będzie wiedziało co mu zostało na następny dzień.
Nasz umysł lubi działać według planu – może i nie da się tego zauważyć, ale rutyna spowodowana np. planem lekcji daje umysłowi spokój, ponieważ nie musi za dużo sam planować – więc nie martwi się zbytnio. Bez planu, albo nawet jego zarysu – można zacząć się niepotrzebnie denerwować.

Nauka w domu jest wyzwaniem zarówno dla Państwa jak i Waszych dzieci – we wszystkim najważniejszy jest umiar i wzajemne wsparcie.

Poniżej zamieszczamy przydatne linki do nauki w domu:

1. Szkoła zamknięta – jak dzieci mogą uczyć się w domu?

2. Miejsca w sieci, które mogą okazać się pomocne we wsparciu dzieci i ich edukacji

3. Domowa szkoła tutorial

W razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań zachęcamy Państwa do kontaktu poprzez Librusa.

I jeszcze kilka informacji…